Jumaat, 20 Disember 2013

Buah Yang Boleh Menyebabkan Keguguran

Buah memang sedap dimakan tapi untuk ibu yang hamil ada yang juga buah yang menjadi pantang dimakan kerana akan menyebabkan keguguran. Ada bermacam-macam jenis buah yang panas @ tajam seperti berikut
  • Buah yang kurang masak atau buah muda
  • Buah yang mengandugi alcohol
  • Buah yang bersifat panas seperti Nenas dan Durian
Buah yang dapat menggugurkan kandungan

Buah Nenas Muda Untuk Menggugurkan Kandungan

Dalam bidang kedoktoran memang masih lagi tidak dapat menerangkan buah nenas dapat menggugurkan kandungan. Tetapi kenalah berhati-hati apabila makan nenas muda ketika hamil.

Buah Betik Muda Untuk Menggugurkan Kandungan 

Dari pelbagai pengalaman, kebanyakan makan Daun pepaya juga dapat membuat rapuhnya ari ari si baby. Hal ini juga harus dihindari untuk ibu hamil, jadi buat ibu hamil yang ngidam makan daun pepaya, lebih baik di hindari, dan daun pepaya tidak disarankan pada ibu hamil kerana merupakan stimulan uterin. Khususnya untuk Buah Pepaya Muda memang berguna untuk melancarkan air susu ibu, tetapi Pepaya Muda untuk ibu hamil memang membahayakan, Kerana pepaya yang masih setengah matang atau mentah bisa menggugurkan kandungan pada ibu hamil. Dari efek inilah pepaya mentah diolah menjadi alat kontrasepsi, Untuk ibu hamil sebaiknya menghindari mengkonsumsi papaya.

Buah Durian Untuk Menggugurkan Kandungan

Buah durian di dalamnya terkandung dua zat yang pada kadar tertentu dapat memberi efek terhadap kehamilan. Dua zat tersebut yaitu alkohol dan asam arachidonat. Seperti diketahui, alkohol dapat mengakibatkan gangguan tumbuh kembang untuk janin. Salah satunya adalah berat badan lahir rendah. Sedangkan asam arachidonat adalah suatu senyawa yang merupakan prekursor alias pencetus pembentukan prostaglandin. Prostaglandin sendiri adalah suatu senyawa yang dapat merangsang kontraksi rahim yang berakibat pada keguguran (pada trimester pertama) atau kelahiran prematur (pada kehamilan di bawah 36 minggu)

0 ulasan:

Catat Ulasan